• Carina Henske

5 måter du kan ta bedre vare på deg selv

Oppdatert: 4. feb.


Tar du godt vare på deg selv forebygger du utbrenthet, reduserer negativt psykisk og fysisk stress og får økt energi.

Når du tar godt vare på deg selv tåler du stressfaktorer og uforutsette hendelser i livet bedre. Samtidig er det for mange lett å nedprioritere egne behov i møte med både egne og andres krav og forventninger.


Er du motivert for å stoppe opp og finne ut av hvordan du tar vare på deg? Egenomsorg er en bevisst handling du gjør for å ta vare på egen fysisk, mental og emosjonell helse.


1. Mental egenomsorg

Hva du tenker påvirker i stor grad hvordan du har det. Vi tenker ca. 80 000 tanker i døgnet og rundt 80 prosent av dem er negative. Så ved å bli oppmerksom på tankene dine, kan du ta aktive grep for å få det bedre.


Selvmedfølelse og aksept av hvordan du har det er med på å styrke deg.

Ved å prøve nye ting, lese bøker, pusle eller løse kryssord er du med på å holde hjernen i aktivitet.


2. Følelsesmessig egenomsorg

Å kunne uttrykke alle følelser på en god måte er viktig. Mange som kommer til meg sier at glede er den eneste akseptable følelsen, mens sinne, tristhet og avsky er «negative» emosjoner de ønsker å bli kvitt. Å kunne ta godt vare på deg selv innebærer å kunne romme alle følelsene dine.


Hvordan gjør du det? Har du venner som du deler hvordan du har det med? Tar du deg en løpetur eller gjør andre aktiviteter for å håndtere ulike følelser? Opplever du at det stadig koker over eller at du stenger helt av, kan det være lurt å ta kontakt med en terapeut.


3. Fysisk egenomsorg

Fysisk og psykisk helse henger tett sammen, så når du tar vare på kroppen din føler du deg også bedre mentalt. Å få nok søvn, spise næringsrik og variert mat og være i aktivitet er viktig for å ta vare på deg selv.


4. Sosial egenomsorg

Å være sosial er essensielt for hvordan du har det. Hva er ditt sosiale behov? Får du sett familie og venner så mye som du ønsker? Hvis ikke, kan du prioritere annerledes slik at du får påfyll fra å være sammen med dem? Å knytte bånd og utvikle vennskap gir glede.


5. Åndelig egenomsorg

Du kan oppleve åndelig egenomsorg i religion, meditasjon eller ved å være i naturen. Det avgjørende er å tro på noe større enn deg selv, kjenne på en følelse av mening med livet eller en kontakt med universet.


Vis omsorg for deg selv og få det bedre.
Vis omsorg for deg selv og få det bedre.

Lag din egen plan for å ta vare på deg selv

Lag en plan for egenomsorg basert på ditt liv der du er nå. Hvilke av de fem områdene for egenomsorg trenger ekstra oppmerksomhet i livet ditt og hvordan kan du gjøre det? Gå gjennom planen jevnlig. Når livet ditt endrer seg, endres også behovet for hva du trenger seg.


Jeg hører stadig klienter fortelle at de har så mye å gjøre at de nedprioriterer det de har behov for og lyst til. Det kan føre til stress og en følelse av utilfredshet. Hvis du derimot prioriterer deg selv, kjenner etter hva du trenger og gjør noe med det, blir du mer fornøyd.


Lykke til!


Bli med på kurs i egenomsorg og stressmestring 18.-20. mars. Du får blant annet støtte og veiledning til å lage en plan for hvordan du tar bedre vare på deg selv.


Ta kontakt hvis du lurer på noe.


Kilder:

veryvellmind.com

tarabrach.com

who.int

106 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle